pondělí 27. března 2017

Pokroky, posuny a objevy

Je doba postní...a tudíž doba, kdy je třeba se pokusit zlepšit ve svém životě to, co v něm není úplně dobře. Je to doba sebereflexe a také doba velkých posunů vpřed...alespoň pro mě, ALE ani naše veverky nejsou pozadu.

Anička začala jíst sama lžičkou. Zatím jen hustší věci, termix, jogurt, kaši. Neskutečně moc ji to baví. Dokonce si lžičkou i otírá pusinku. A pak, když už má dost, maluje...lžičkou po stole, po sobě, kam dosáhne...Jsem neskonale pyšná máma.

Dalším objevem je motorka a nejen ta. Osedlá si doma cokoli(lhostejno, zda je to na kolečkách:-)), a vozí se, postrkuje a je nadšená.
Udělala obrovský posun v komunikaci. Znakuje v jednotlivých větách. Nejdelším spojením je: "Je hodně hodin, zavřít očička a spát." Díky novým znakům se méně vzteká a my nemusíme přemýšlet nad tím, proč pláče, proč se zlobí a co že to vlastně chce a potřebuje. I tak je před námi ještě dlouhá cesta, ale my se na ni těšíme. Je a bude to zábava:-).
Anička vaří. Nejen v kuchyňce své, ale i v té mé. Nadšeně míchá, mixuje a dosypává. Pořád jsem měla pocit, že je na to ještě moc maličká...ALE...Jednou jsme s Ondráškem dělali rybičkovou pomazánku a on se najednou sebral a řekl, že ho to nebaví a šel si hrát. V momentě na židli, která stála u linky vyskočila Anička a hned se chopila mixéru. Uvědomila jsem si, jak je velká a jak málo si uvědomuji, co všechno už by zvládla a dokázala. 
Anička zahradničí:-). Plela jsem jahody a ona přiběhla s hrabičkami, klekla si vedle mě a hrabala a plela:-). Naštěstí ne jahody. Překvapilo mě, jak dobře v zemi jahody drží;-).
Dalším pokrokem je to, že si řekne, když potřebuje odsát, když se jí špatně dýchá, nebo ji v tráše něco "zlobí". Přijde, ukáže si na "komínek" a běží nebo nás vede za ruku k odsávačce. Je skvělá.
A tím posledním a největším posunem je, že spinká s Ondráškem v pokojíčku. Od Vánoc, kdy jsme dostali(z charitativního běhu...velké dík Verčey, Lucii a spol.) videochůvičky, jsme přemýšleli nad tím, že by mohli být spolu. Ondrášek se nám totiž na trvalo nastěhoval do ložnice, že bude spát s námi, protože chce být s Ančou. Ona ho miluje. On ji miluje. Evidentně chtěli být spolu. My se ale báli. A nakonec jisté okolnosti(likvidace plísně v ložnici, kterou jsme objevili za skříní) způsobily, že jsme ji k Ondráškovi dát museli. Sebe jsme z ložnice odstěhovali na gauč. Nejdřív jsme si mysleli, že jen na pár dní, ale když vidíme, jak krásně spolu usínají, jak je to v pohodě a že ji opravdu slyšíme, kdykoli je třeba, rozhodli jsme se je tam spolu nechat. Když jsme si povídali o tom, kdy budeme spát opět v ložnici a jestli si Aničku vezmeme zpět, řekl Ondík:"To teda ne. Anča už je moje. Já vám ji nedám." Tak bylo rozhodnuto opravdu definitivně.

Ondrášek obohatil svůj slovník mnoha novými slovíčky. Bohužel přidal i ta, která by neměl;-). Nejraději používá slovo expert, syrové(třeba ve spojení-ta čokoláda je syrová:-))...
Sám se naučil vlézt do vany a pak zase vylézt. S oblibou střídá koupání ve vaně a ve sprše. Odmítá jakoukoli asistenci:-). Šikulka.
Sám od sebe si začal chystat věci na druhý den do školky. Vyskládá si oblečení na křeslo a nikdo na to nesmí ani sáhnout, aby mu to nerozházel:-). Tak si říkám, že jsem mu asi nechystala oblíbené věci:-), když se do toho pustil sám. Každopádně bude asi model, protože si dává opravdu záležet, aby mu to všechno ladilo:-).
Konečně čteme i přes den. Toužila jsem po tom, co je na světě, ale nikdy ho to nebavilo. Je takový malý šotek, stále někde běhá, skotačí a neposedí a ejhle, změna. Jsou to nádherné chvilky. 
Nejdéle vydrží sedět u stolu s vodovkami. Já předkresluji a on vybarvuje, co jiného než rytíře, že;-)? 

Uvažuje logicky a vytváří rozličné dedukce. Například nedávno přišel a říká:"Víš, maminko, já nemůžu být jenom hodný. Já musím zlobit. Protože kdybych byl jenom hodný, byl bych svatý...a to já nechci." Na mou otázku, proč nechce být svatý, mi odpověděl:"No, protože kdo je svatý, ten je neviditelný...a to já prostě nechci." A zase odběhl.
Zjistil, že roste a že jednou bude dospělý a pak starý a pak umře. Zjištění vlastní konečnosti nás stálo několik slziček a vypočítávání, kdo všechno z lidí, které miluje, jsou staří a možná taky někdy v dohledné době umřou. Pak se ale uklidnil vědomím, že vlastně půjde do nebíčka a to není vůbec špatné. 
Ondík uklízí. Do nedávna odmítal uklízet sám(ne, že by se to teď sem tam nestalo;-)), ale pak, z ničeho nic, se pustil do uklízení. V rámci jarního úklidu jsem probrala a vytřídila hračky a bedny, které zůstaly, jsem ozdobila cedulkami s obrázky hraček, které do té které krabice patří. Divila jsem se, jak velký úspěch to mělo. Svou lásku k úklidu rozšířil a dokonce vytírá a utírá prach:-). Je to prostě velký a šikovný kluk...a já mám najednou obrovského pomocníka:-).

Začal si víc a víc uvědomovat, že je Anička jiná. Pořád zjišťuje, kdy bude zdravá. Naše odpověď:"Asi nikdy." spustila vlnu vzteku a rozčilování, že zničí svět. Jednou ke mně přišel a řekl, že Aničku umyje. Myl jí záda a říká:"Maminko ty to neumíš, já ji vydrhnu tak, až bude zdravá." Dál se ptá:"Kdy už bude Anička mluvit." Vysvětlení, že přece mluví, ale ručkama, mu stačilo. Nejhorší byla otázka:"A neumře nám?" Odpověděli jsem po pravdě:"My nevíme, ale teď je jí dobře, neboj." Buď jak buď, jsem upřímní a vidíme, že to, že Anička je nemocná, nijak nebrání tomu, aby ji miloval, ochraňoval a sem tam nevyužil situace..."Mami, Anička říkala, že by si dala čokoládu.";-)
Ondík bojuje se zlým Tomášem. Ve školce mají nějakého zlého Tomáše. Poprvé zažívá velké konflikty a já při tom nemůžu být s ním. Občas přijde s nějakým šrámem a dokonce nechtěl chodit do školky. Teď s kamarády uzavírají koalice a vytvářejí plány...a já nepřestávám opakovat, aby byl hodný, laskavý a odpouštěl a šel zlému Tomášovi příkladem...ale někde tam uvnitř, jsem pyšná, že se nedá;-).
Užívá si výhod prvorozeného. Smí chodit později spát. Smí držet nůžky a stříhat. Má různá privilegia. Když Anička spinká poo a on je doma, má mě jen pro sebe. Smí koukat na "klučičí" pohádky. Může pracovat na zahradě...a hlavně. Mají s tatínkem velké úkoly...třeba krmit prasat...to totiž vůbec není pro holky;-).

Společně s Aničkou uzavírají koalice, bafají na nás, skotačí, běhají, piští...a i když máme někdy bolavou hlavu a nervy v kýblu, aby si v tom všem skotačení, něco neudělali, jsme rádi, že je máme, že je tu živo a že jsou šťastní...a že se bezmezně milují.

Žádné komentáře:

Okomentovat